TEKST

 
       "Kõnekas vaikus ja loodushääled"

04.08.2017
"Sirp"

Tänavusel "Futu Muhul" ei tekkinud kordagi stampfestivali tunnet, mis kahjuks üha enam kujundab suurte muusikafestivalide
meeleolu.


HELEN MERILA

Performance'i-festival "Sada aastat. Futu Muhu 2017" kunstnike liidu Muhu kunstitalus 14. ja 15. VII. Kuraatorid Tiiu Rebane ja
Karl-Kristjan Nagel,
kunstnikud Jimi Tenor (Soome), Juhan Vihterpal, Woldemare, Noolegrupp, Hannah Harkes, Mari Prekup,
Meeland Sepp, Põleva Kaelaga Kirjak,
Taave Tuutma, Kaarel Kütas, Jana Zatvarnicka (Slovakkia), Project Heroina (Eesti/Portugal),
Azsacra Zarathustra, Aleksandr Morozov (Venemaa),
Roope Ahola, Tuomo Kangasmaa (Soome), Karl-Kristjan Nagel, Merle Luhaäär,
Leila Lükko ja Tiiu Rebane. Festival kuulub EV 100 kunstiprogrammi
"Sada kunstimaastikku".

Eelmise aasta festivali järelpeol esinenud sõbrad kirjeldasid festivali erilist, lausa müstilist atmosfääri kui midagi sellist, mida
peab ise kogema.
Seepärast heljus festivali ümber samalaadne salapära, nagu oli ERKI või ka varajastel 1990ndatel kellegi hoovis
toimunud häppeningide ümber.


Suur sürreaalne pere. Tegelikult polnudki vaja festivalilainele ennast häälestada, sest ürituse kulg või seisund haaras rohelusse
mattunud rustikaalses
taluhoovis oma embusesse märkamatult ja jäägitult, et kõik - külastajad, kunstnikud ja korraldajad tundsid
ennast suure sürreaalse pere liikmena.
Aeg, ruum, kogemused, seisundid, elamused, inimesed, loodus, muusika ja kunst segunesid
tasaselt vibreerivaks tervikuks, mis festivalile tagasi
mõeldes tundub mulle pigem psühhedeelse kogemuse järgse unenäo kui
tegelikkusena.


Lähtudes tänavusest teemast pidid kunstnikud andma hinnangu viimase saja aasta olulistele faktidele ja sündmustele. Ehkki
paljudes festivalitöödes
otseselt ajalooga ei tegeldud, oli aja kohalolu tuntav. Teemaga mängis kaasa ka taluõu ise.

Muhu kunstitalu arhailised talumajad seisavad stoilises rahus ümber suure hoovi, mis on performance'iteks justkui loodud.
Kuraator Tiiu Rebane on
festivali tutvustuses kirjutanud, et külalised leiavad ennast ajamasinas, mille ees laotub infoväli, kus
ei ole teavet ei modernismi, sotsialismi, kapitalismi,
sõdade, progressi, spordi, kunstiajaloo, televisiooni, tarbimise ega inimõiguste
kohta. Siinne isand on vaikus ja loodus. Looduse stiihiaga oli kooskõlas
ka festivali formaat, erilisuse tõttu võiks seda nimetada
lausa põrandaaluseks festivaliks, sest hoolimata tuntud nimedest, nagu Jimi Tenor, ei jõudnud
festivalile kuigi palju inimesi, kuid
see-eest kujunes suurepärane seltskond. Kordagi ei tekkinud stampfestivali tunnet, mis kahjuks üha enam kujundab
suurte
muusikafestivalide meeleolu. Kunstitallu ei toodud ka moodsaid burgeri-, sushi- jm putkasid. Selle asemel pakkus Leila Lükko
pop-up-baaris
Olav Marani retsepti järgi tehtud toortatart Muhu leivaga. Publiku hulgas oli etendus-, heli- ja teatrikunstnikke, aga ka
uudistajaid külavahelt, tudengeid,
ajaloohuvilisi, teisel päeval astus läbi ka kunstnik Marko Mäetamm oma sõpradega.

Protest ja pühitsemine. Festivali avas reede õhtupoolikul Hannah Harkese performance "Suur sõda". Iga külastaja sai festivalile
tulles valida, kas ta
soovib sõjas osaleda sakslaste või venelaste poolel, seejärel neediti talle käe ümber punase ja musta või
sinise ja punasega tikitud pael ning anti
kaasa Ukraina kultuurikeskuses valmistatud sibulapaberist tekstilehed kas siis vene
või saksa keeles. Külastajad pidid igal juhul sõjas osalema, kas
või passiivselt, igaüks sai ka sõja kulgu muuta. Peab tunnistama,
et selline sissejuhatus tekitas põnevust, ootused olid kõrged. Kahjuks kujunes
sõjamäng koordineerimatuks, suurt puänti ei tulnud,
kuid selle puudujäägi kompenseeris kuhjaga mängu visuaalne pool - käepaelad ja mängumaa.


Kaarel Kütas kutsus publiku taluõuest eemale külateele, kus ta võttis (solgi?)ämbrist ükshaaval välja möödunud sajandi raamatuid
jm ning luges publikule
mehise häälega ette tekstivaliku. Tekstid, neis kirjeldatud sündmused olid omal ajal kindlasti aktuaalsed,
praeguseks aga unarusse vajunud. Kütas andis
neile hetkeks taas uue võimaluse, kuid lennutas siis tagasi ajaloo prügikasti.
Performance'i kulminatsiooniks pani kunstnik mängima teleri, istus ämbrile
ja vaatas 1990ndate uudis- ja muusikalõike taas-
iseseisvunud Eestist. Ühel hetkel pani ta kõrvaklappides muusika nii valjusti mängima, et publikki seda
kuulis. Kunstniku enda
muusika tundus selles kontekstis eriti kaasahaarav, kuid Kütas jalutas, klapid peas, minema. See aktsioon tõi meelde NO99

lavastuse "The Rise and Fall of Estonia": Solarise keskusesse kriitiliselt suhtuv teater kutsus oma publiku Nokia kontserdimajja,
etenduse alguses läks aga
trupp mõne kaameramehega oma teatrimajja, jättes publiku põlatud keskusesse. Ka Kütas tundus
andvat vaikiva protestiga hinnangu meie argitsirkusele.


Seejärel kihutas taluõue vanem sõiduauto, mis närviliselt tuure üles võttis ja katkematult signaali andis. Algas eesti-portugali
kunstnikepaari Kersti ja
Paolo ehk Project Heroina performance. Musta riietunud naine ja valgesse riietunud mees võtsid lärmaka
auto ees poose, suure pauguga avatud
shampanjapudelid pritsisid osalejad vahuseks. Peaaegu tühjaks valatud pudelid ulatati
publikule, põhja jäänud shampanja joodi kunstnike terviseks.
Kunstnikud ise nimetasid oma aktsiooni irooniliseks man-yes'i
tähistamiseks. Tähistada oli palju: õigust loomingule, filosoofiale, poliitikale ja
arhitektoonikale. Etteaste lõpetas ilutulestik.
Kunstnikepaari jooks ilutulestiku ja siis publiku poole tagasi tekitas Hollywoodi märulifilmi tunde, kus
peategelased pommirahe
all, käest kinni, õnnelikult tuleviku poole hõljuvad.


Psühhedeelne meeleolu. Talu peahoone pööningul oli koha leidnud Noolegrupi ehk Triinu Jürvese ja Villem Jahu installatsioon.
Noolegrupp ei selgita
tavaliselt oma töid, aga nii palju sain siiski Triinu Jürveselt teada, et Noolegrupi sümbol, must ruut valge
noolega läheb Kazimir Malevitshi kuulsast
mustast ruudust ja tühjusest veelgi kaugemale. Aga kuhu, jäi ka mulle saladuseks.
Kohaspetsiifilise töö keskmeks olid ekraanid ning lindipuntrad,
mis vähemalt mulle tähistasid digipöörde tekitatud suurt muutust.
Seetõttu uurisin osalejatelt, milline on nende suhe digimaailmaga. Valdavalt jäi
kõlama pigem kriitiline toon, kuigi pea kõik
kasutasid oma töödes ka digivahendeid. Isegi teise päeva tõmbenumber Põleva Kaelaga Kirjak kasutas
elektroonilisi pille.

Tsirkus esines tuntud headuses, psühhedeelses twinpeaks'ilikult natuke hirmutavalt kulgevas seisundis. Näkineiuna esinenud
Mari Prekup laulis ka
väljaspool tsirkust rahvalaule ja kudus, laskmata end segada teistest etendustest. Tema esitatud rahvalaulud
toimisid võimaste shamaanijoigudena.
Sama efektselt mõjusid ka Sorge häälutused.

Roope Ahola loodusega ühtesulandunud heliinstallatsiooni ning Tuomo Kangasmaa irratsionaalselt ängistava video- ja heli-
manipulatsiooniga mõjutati
vaataja tajumist ja meeleolu. Videoteosega esines ka kunstiteadlasest kunstnik Merle Luhaäär:
tema "Pihtimus" osutas praeguse hedonistliku maailma
kirikule ehk kaubamärgikultusele. Suurel ekraanil jooksis katkematult
videoprogramm.


Muusikalise osa oodatuim esineja oli soome dzässistaar Jimi Tenor, kes andis täispika kontserdi, kuhu mahtus uuemat muusikat
ja ka vaimustunud
publiku rõõmuks tema hittlood "Take Me Baby" ja "Sugar Daddy". Juhan Vihterpali akustilised helid ja Woldemare
mõnusalt tume ambient peagi
ilmuvalt plaadilt "Miski lõplikult pole kadunud" koos Okeiko loodud taustavideoga sobisid suurepäraselt
jahedasse suveöösse. Õhtu pidanuks lõpetama
Meelis Salujärve muusika, kuid enne teda DJna üles astunud Prohhor Aleksejev küttis
väga häid sette varajaste hommikutundideni, nii et Salujärv otsustas
oma esinemise edasi lükata, öeldes, et parim muusika on vaikus.
Vaikust taluõuele ei saabunudki, sest järje võtsid üle müstilised loodushääled.



Foto: Helen Merila

Kersti ja Paolo ehk Project Heroina nimetas oma aktsiooni irooniliseks man-yes'i tähistamiseks.


_ _ _


https://www.sirp.ee/s1-artiklid/c6-kunst/konekas-vaikus-ja-loodushaaled/