TEKST

 
       "Sirp"
25.01.2013

"Jalutuskäik galeriides. On's pupp poliitiline ?"

Andri Ksenofontov


"Pupp on meie ühine alge, allikas ja kanal, kust kõik saab alguse ja kuhu kõik tagasi suubub. See pupp pärineb Tartust,
Ravila tänavalt, majast,
kuhu kanalisatsioon ei ole veel jõudnud. Pupp on selle koha energeetiline keskus. Pupp on võimu
sau." Võim on poliitika eesmärk. Mida suurem võim,
seda vähem vabadust. Seepärast saavadki valitsustest nukuvalitsused
ja poliitikutest puped. Kuid see pupp on antud juhul kuivklosetipoti haisulukuks
asetatud valamupump Mai ja Tiina Söödi
lapsepõlvekodust ( näitus Kanuti gildi keldrisaalis kuni 27. I ).


Näitusel "Mood ja külm sõda" Kumus ( 14. IX 2012 - 20. I ) sai vaadata Nikita Hrushtshovi ja Richard Nixoni vaidlust, mis
puhkes 1959. aastal Ameerika
näituse avamisel. Seal pumpas Hrushtshov Nixonist justkui valamupumbaga lubadusi ühiselt
kaunima tuleviku poole marssimiseks. Vastutasuks lõpetas
Hrushtshov lõnguste kiusamise. Kuid külm sõda tahtis sõdimist,
sula tahtis uuesti kinnikülmutamist ning Hrushtshov, kes vehkis kõnet pidades kätega,
nagu oleksid tal veenvad argumendid
nuiana pihus olnud, osutus pupeks, kelle asemele teine pandi.


Tänapäeval on isegi püssiga vehkides raske tähelepanu võita. On lendleht "Kuidas märgata terroristi ostukeskuses või
meelelahutusasutuses ?", mis oli
Ulla Juske Hobusepea galeriis näituse ( 9. - 21. I ) teema. Näiteks on seal kirjeldatud neid,
"kes jälgivad turvameeskonna tegevust, tekitavad ebatavalise
situatsiooni, et näha, kuidas turvameeskond sellele reageerib".
Viimane lause kirbukirjas kõlab nii: "Kui näete araabiapärast mustade juuste ja habemega
meest möödumas, siis võite igaks
juhuks teada anda kohalikele ametivõimudele". Ulla Juske mängis kõikvõimalikud ebatavalised ja kahtlased situatsioonid

läbi paberpupedega ning pani musta habemega püssimehed kaerajaani tantsima. Kuid informatsiooni üleküllus teeb publiku
tundetuks. Üks Ulla Juske
videotest kujutabki seda, kuidas uudiste laused ridahaaval nagu kõrred heinakuhjaks kasvavad.

Harjunud ollakse, et propaganda varjab tõde. Väiksem propaganda võib ka paljastada tõdesid, mida suurem propaganda
justkui varjab, kuid need tõed ise
on eksitamiseks mõeldud valed. Sellises propagandat paljastavas propagandas ja kõiksugu
konspiratsiooniteooriates on Tiiu Rebane ja Karl-Kristjan Nagel
üritanud juba pikemat aega sotti saada. Disaini- ja arhitektuuri-
galerii keldrisaalis oli neil näitus "Teie armastus" ("Your Love"). Wiiralti kohvikus on praegu
seinas Tiiu Rebase seeria suitsu
hoidvast käest. See on maaliversioon fotograafiliselt paljundatud motiivist, mis Moskva kunstinäitusel 1995. aastal
näituse-
boksi seinu kattis, ja moodustab installatsiooni "Ots"(*): maailma ots ja sigareti ots. Ku-Ku klubis on vaadata Tiiu Rebase
seeria huultest, mis
tähthaaval "futuure" kokku veerivad. Ta otsib propaganda heinakuhjadest üksikuid olulisi märke.
Salaorganisatsioonide käemärke ajab taga Karl-Kristjan Nagel,
näiteks maalis prantsuse lavastaja Jean Eustache'i filmi
"Ema ja hoor" ( "La maman et la putain" ) ainetel. Noored inimesed ajavad seal voodis juttu, tõmbavad
suitsu ning zhestiku-
leerivad nagu prantslased. Miks aga mees oma naise armukest voodist välja ei aja ? Kui käezhest oleks vabamüürlaste
salamärk, mille
vabamüürlased oma ainsaks saladuseks tunnistavadki, siis võiks see niisuguse tavatu filmiseiga
tõepoolest ära seletada. Võim võib voodissegi tungida, lausa
tuhatoosi. Aga mis siis, kui poliitilist võimu külvatakse
sünteetiliste kiudorganismide ehk morgelloonide näol ? Karl-Kristjan Nagel portreteerib ka neid. Me teame,
et puppi ei ole
olemas, sest seda ei ole sõnaraamatuski. Aga morgelloonisündroom on Wikipedias täitsa olemas. Kas haigust külvavad
lennukid või pudeneb
see mustadest araabiapärastest habemetest ?

Peeter Allik esineb kunstipoliitiliste maalidega Kursi koolkonna näitusel Vaalas. Üks neist on "Mardused II ehk Kunstniku
seiklused kunstiõppejõuna
Eesti Vabariigi haridussüsteemis aastatel 2000-2010". Esimesed mardused, küülikud süles ja
punalaevastiku madruseülikonnad seljas, pani ta 1988. aastal
pingile istuma. Täna, 25 aastat hiljem, tunneb kunstnik ise
end pingile istuma pandud mardusena, aga väikene Miki Hiir loeb nurgas Zizekit. Teine maal
"Palavad tervitused loome-
majandustöötajatele ehk Seatapp" kordab 2003. aastal Kölnis antud etendust, kus üks tugitool tapetava sea rolli täitis.
Seest tuleb
igasugust kraami välja, kõik rupskid kannavad kunstiteoreetiliste võtmesõnade nimetusi, aga väikene Miki Hiir
loeb ikkagi nurgas Zizekit. Polymeris esitas
Anna Neizvestnova 9. I videoinstallatsiooni "Vene apokalüpsis", kus kajastatakse
kohtuprotsesse kunstnike vastu autori kodumaal. Vene kultuurikaklejad
ei ole mingid Miki-Hiired, nad lajatavad lausa nagu
Tom ja Jerry.


Poliitilise kommentaariga esinevad EKA nahakunsti- ja graafikaosakonna üliõpilased keskraamatukogu galerii näitusel
"ssa*" (4. XII 2012 - 21. I) ehk
"Saladused saavad avalikuks". Elis Teterini töö meenutab 1996. aastal koostatud "Tallinna
Lõunaväila tõhususuuringut", kus planeeriti tänavaehitust
laienduste, maan­teede ja sildade kaupa nii, et lõpptulemus tagas
ka ülepaisutatud autohulga puhul sama rahuliku liikluspildi nagu nõukogude ajal.
Elis Teterini töö lõpptulemus kujutab endast
linnapea Edgar Savisaare portreed. Mari Maripuu raamat kirjeldab elu pärast surma interneti virtuaalsurnuaias.
Kas avanevad
uued turud surnud hingedega kauplemiseks ? Kaiu Koll on koostanud Euroopa Liidu küsitlusraamatu, Kadi Paasik uurinud
kogumispatoloogiat,
Maija-Britta Laast on ajanud internetis taga elusaid inimesi, Johan Elm on aga sigitanud endale virtuaalselt
tervelt viis isa juurde. Milka Tanskanen pole pannud
oma raamatule ühtegi seletust juurde, mis iseenesest mõjub protesti-
maigulise kunstipoliitilise aktina. See on lihtsalt niivõrd ilus raamat maailmalõpust, et kui
mina oleksin Miki Hiir, siis võtaksin
selle pärast Zizekit lugemisjärjekorda.



_ _ _


(*) - Õige töö nimetus on "The End" ("Lõpp")


https://sirp.ee/s1-artiklid/c6-kunst/jalutuskaeik-galeriides-17/